Odzyskaj równowagę!

Jak wzmocnić odporność na stres?

odporność na stres

Stres niewątpliwie odgrywa istotną rolę w naszym życiu. Pod warunkiem, że mówimy o stresie krótkotrwałym, bowiem stres przewlekły niekorzystnie wpływa na nasz organizm.(1) Dlatego warto brać pod uwagę różne sposoby walki ze stresem, aby powstrzymać jego niszczycielskie działanie. Logiczne jest, że ciężko będzie całkowicie wyeliminować stres z naszego życia, jednak niektóre metody pomogą znacznie ten problem zmniejszyć.

 

CZYM JEST STRES?

Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę czym jest stres ? jednak jeśli miałoby dojść do dokładnego zdefiniowania może pojawić się problemem. Otóż stres jest to rozbieżność pomiędzy stanem oczekiwanym, a rzeczywistym, z którą nie jesteśmy w stanie sobie poradzić za sprawą stosowanych do tej pory działań adaptacyjnych. (1) Wywoływany najczęściej jest przez niekorzystne bodźce cielesne, emocjonalne czy myślowe. (2) Aby walka ze stresem przynosiła efekty, trzeba dobrze poznać przeciwnika. Warto więc wiedzieć, że mechanizm stresu dzieli się na trzy fazy ? pierwszą jest faza alarmu, kiedy nasz organizm broni się przed niebezpieczeństwem. Druga faza to faza oporu, gdzie kontynuowana jest walka ze stresem. Ostatnią fazą jest faza wyczerpania, gdy nasz organizm powoli się załamuje.(2) Jeśli chodzi o objawy, które towarzyszą pojawianiu się stresu, to zaliczamy do nich przede wszystkim zaburzenia snu, depresję, uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, dolegliwości żołądkowe. (2) Wspomniany już stres krótkotrwały, czyli eustres ma pozytywny wpływ na nasz organizm, ponieważ jest w stanie pomóc nam w doskonaleniu zachowań adaptacyjnych, przez co przyczynia się do naszego rozwoju. Jednak stres przewlekły czyli distres prowadzi do zaburzeń funkcjonowania organizmu, ponieważ ma działanie dezadaptacyjne. (1)

 

JAKIE SĄ SPOSOBY WALKI ZE STRESEM?

Walka ze stresem jest możliwa – trzeba tylko wiedzieć w jaki sposób można zwiększyć swoją odporność na stres. Okazuje się, że doskonale sprawdzają się techniki relaksacyjne w walce ze stresem. Zaliczamy do nich trening autogenny Schultza, który polega na wprowadzeniu ciała w stan rozluźnienia, a następnie wypowiadaniu autosugestii, które wpływają na odczuwanie naszego ciała.(3) Jedną z najbardziej znanych form technik relaksacyjnych w walce ze stresem jest                 z pewnością joga. Ważna jest również medytacja, czyli wprowadzenia ciała oraz umysłu w stan głębokiego relaksu i odprężenia. (3) Do sposobów walki ze stresem zalicza się również rebirthing  czyli technikę relaksacyjną opierającą się na oddechu.(3) Techniki relaksacyjne pomogą po upływie określonego czasu, dlatego, jeśli chcesz szybko uporać się z efektami stresu, warto sięgnąć po naturalną suplementację, bazującą na dziurawcu i melisie. Dobrą propozycją takich kapsułek będzie Nervomix.

 

O CO NALEŻY ZADBAĆ? 

Stres nie tylko wpływa na nasze zachowanie, ale również na wewnętrzne funkcjonowanie organizmu. Mowa tutaj o wpływie stresu na gospodarkę magnezową. Otóż zwłaszcza długotrwały stres jest zagrożeniem dla pokładów magnezu w naszym ciele. Jest to swego rodzaju zamknięte koło, ponieważ niedobory magnezu wywoływane przez stres dodatkowo potęgują alarmowe reakcje stresowe. Jednym rozwiązaniem będzie więc zaaplikowanie dawki magnezu na stres przy jednoczesnej próbie usunięcia czynnika stresującego. (4) W jaki sposób go dawkować? Można zakupić specjalne suplementy diety, bogate w magnez. Ale równie dobrze magnez na stres można wprowadzać w przyjmowanych pokarmach, takich jak pestki dyni, kakao czy orzechy laskowe. Warto wiedzieć również, jakie witaminy pomogą nam w walce ze stresem. Otóż jeśli nękają nas stresujące sytuacje to koniecznie trzeba mieć pod ręką kompleks witamin z grupy B. Dlaczego? Bowiem badania wykazały, że suplementacja witaminami z grupy B niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich obecność pozwala na odbywanie się szeregu ważnych procesów biochemicznych, a niedobór może być przyczyną wielu chorób. (5)

 

  1. Landowski J. Stres a zaburzenia psychiczne. Przewodnik Lekarza 2003;6;3:80-85; data dostępu on-line:20.03.2017
  2. Mrozińska M. Współczesne problemy zagrożeń zdrowia Polaków. Przewodnik Lekarza 2004;11:92-96; data
  3. Młynek K. Sposoby na stres w medycynie naturalnej.Dostęp online: http://www.psychiatria.pl/artykul/sposoby-na-stres-w-medycynie-naturalnej/20464/2; data dostępu: 20.03.2017
  4. Papierkowski A. Znaczenie magnezu w praktyce lekarskiej. Część I. Przyczyny i objawy zaburzeń gospodarki magnezowej. Medycyna Rodzinna 2002;1:31-34; data dostępu on-line:20.03.2017
  5. Gryszczyńska A. Witaminy z grupy B ? naturalne źródła, rola w organizmie, skutki awitaminozy. Postępy Fitoterapii 2009;4:229-238
nervomix logo
Adamed Consumer Healthcare S.A. Adamed Sp. z o.o.
tel. +48 (42) 225 01 46
fax. +48 (22) 732 77 47