Odzyskaj równowagę!

Kontrolowanie napięcia nerwowego – jak sobie radzić z problemem?

kontrolowanie napięcia nerwowego

Stres pojawia się niemal codziennie w życiu każdego człowieka. Jest on w zasadzie potrzeby do właściwego funkcjonowania. Jednak nadmierna jego ekspozycja łączy się z przykrymi i niebezpiecznymi dla zdrowia konsekwencjami. Warto zatem dowiedzieć się jak prawidłowo i skutecznie kontrolować napięcie nerwowe.

 

Czym jest stres?

Pojęcie stresu zostało wprowadzone przez dr H. Selyse’a, który poświęcił na zgłębienie tej tematyki kilkadziesiąt lat. Według jego teorii stres ma 3 fazy:

  • Stadium reakcji alarmowej – organizm przygotowuje się na stres, w pewnym stopniu nabiera siły, by w odpowiedni sposób na niego zareagować.
  • Stadium odporności – organizm dobrze reaguje na stres, jednak jeśli nie pokona go całkowicie, dochodzi do nietolerancji bodźców, które wcześniej nie były szkodliwe. Następuje wówczas faza trzecia.
  • Stadium wyczerpania – organizm nie jest w stanie porazić sobie z oddziaływaniem stresora, w wyniku czego stres ma szczególnie szkodliwe działanie. Może ono doprowadzić do powstania szeregu schorzeń i chorób, a w ekstremalnych przypadkach nawet do śmierci (1).

Stres jest reakcją całego organizmu, która może się objawiać w sposób emocjonalny, jak i fizjologiczny. To od człowieka zależy interpretacja – czy dana sytuacja lub wydarzenie będzie stresujące, czy nie (1).

Stres w pracy – poważny problem

Doświadczanie stresu w pracy powoli staje się czymś normalnym.  Szybkie tępo pracy, długi wymiar godzin, niepewność, nadmiar obowiązków – to tylko niektóre jego przyczyny. Nadmierny stres może doprowadzić do trudności poznawczych, przykrych objawów fizycznych (np. biegunki, bóle w niemal całym ciele), agresji, rozdrażnienia, a nawet depresji (2).

Z uwagi na powagę, jak i zasięg tego problemu, warto jest zastosować specjalną technikę, która pozwoli na zmniejszenie napięcia nerwowego. Metoda ta polega na jednoznacznym oddzieleniu czasu, który przeznaczony jest na pracę i sprawy rodzinne, prywatne. Wyznaczanie sobie codziennych priorytetów pozwoli na lepsze zarządzanie czasem, jak również na zwiększoną efektywność wykonywanych zadań i obowiązków. Co więcej, znajdzie się również chwila na inne metody relaksacyjne (2).

Jak radzić sobie ze stresem?

Osoby szczególnie zestresowane powinny wprowadzać do swojego życia metody relaksacyjne. Mają one realny wpływ na ciało poprzez zmniejszenie napięcia mięśni, umiarkowany oddech pozwalający dostarczyć większą ilość tlenu do krwi, rozszerzanie naczyń krwionośnych. Techniki relaksacyjne są dla każdego, chociażby ze względu na mnogość metod i ćwiczeń, jakie można wprowadzać (np. rozluźnianie mięśni, wizualizacja) (3).

W kontroli napięcia nerwowego istotne jest właściwe zachowanie się, gdy jest się pod bezpośrednim działaniem stresora. Bardzo pomocna będzie kontrola oddechu, jak również właściwe nastawienie np. przekonanie, że dany stresor nie wpłynie negatywnie na organizm, regularne zaciskanie i puszczanie mięśni, które doprowadzają do ich rozluźnienia (2).

Dieta i suplementy diety na kontrolę napięcia nerwowego

Spożywane w ciągu dnia produkty, jak również pora ich jedzenia nie pozostaje bez znaczenia w odniesieniu do napięcia nerwowego. Niezwykle ważne jest, by zaczynać dzień od śniadania. Posiłek ten daje dużą dawkę energii, która jest wykorzystywana zarówno na aspekty fizyczne, jak i psychologiczne. Dużą uwagę należy zwracać również na węglowodany, których spożycie powoduje produkcję endorfin oraz dostarczają witaminę B (2).

Można ją również znaleźć w suplementach diety, jak np. Nervomix Control. To preparat przeznaczony dla osób szczególnie narażonych na sytuacje stresowe, przemęczone, mające problemy z zasypianiem i jakością snu (przeznaczona do tego specjalna odmiana preparatu Nervomix Sen).

Tego typu suplementy diety są w pełni bezpieczne – oparte na naturalnych składnikach i substancjach wspomagających nie uzależniają, jak również nie powodują nieprzyjemnych skutków ubocznych. Łatwa do połykania i wchłaniania postać kapsułki umożliwia szybkie i przyjemne ich przyjmowanie. Produkty są dostępne w opakowania po 10 i 20 tabletek.

 

 

  1. Kluczyńska S. O stresie i sposobach radzenia sobie z nim. Czasopismo Niebieska Linia. 2003;5
  2. Konczanin J. Sposoby na stres, poradnik dla pracownika. Dostęp online: https://www.pip.gov.pl/pl/f/d/146311/br%20SposobyNaStresS%201%20Internet.pdf  Data dostępu: 20.02.2017
  3. Szopa J. Podstawowe zagadnienia związane z technikami relaksacyjnymi. Stres i jego modelowanie. WWZPCz Częstochowa 2004;16-18
nervomix logo
Adamed Consumer Healthcare S.A. Adamed Sp. z o.o.
tel. +48 (42) 225 01 46
fax. +48 (22) 732 77 47