Odzyskaj równowagę!

Nerwowość i rozdrażnienie – jak sobie radzić?

nerwowość

W dzisiejszych czasach co rusz napotykamy sytuacje stresujące. Jedni sobie potrafią z nimi poradzić, inni tracą mnóstwo nerwów z powodu awantury w pracy czy kłótni z partnerem. Dlatego, jeśli nerwowość to doskonale znana nam cecha, to najwyższy czas dowiedzieć się, jak opanować nerwy. Okazuje się, że nie jest to wcale takie trudne, trzeba tylko poznać podstawowe zasady dbałości o swój stan psychiczny i już będzie wiadomo jak się uspokoić.

 

JAK ZADBAĆ O SWOJE ZDROWIE PSYCHICZNE?

Wiadomo, że nie ma możliwości, aby pojęcia takie jak rozdrażnienie, nerwowość w ogóle nas nie dotyczyły. Jednak trzeba pamiętać o tym, że nie można dopuścić do tego, aby napięcie nerwowe zdominowało nasze życie. Istnieją przypadki, kiedy nadpobudliwość nerwowa spowodowana jest czynnikami psychicznymi – na zaburzenia psychiczne, do których zaliczamy właśnie zaburzenia lękowe, czyli między innymi nerwice, cierpi obecnie 25% populacji. (1) Aby nie zaliczać się do tej grupy, należy zadbać o swoje zdrowie psychiczne. Jak więc troszczyć się o swoje zdrowie psychiczne? Dużą rolę odgrywa aktywność fizyczna, co najmniej 30 minut dziennie jakiegokolwiek sportu – nie musi to być sport wyczynowy. Warto również odpowiednio się odżywiać, ponieważ zbilansowana dieta pozytywnie wpływa na cały nasz organizm, z układem nerwowym włącznie, oraz zadbać o to, aby organizm miał zapewnioną odpowiednią dawkę snu, czyli od 6 do 8 godzin na dobę. Nie zapominajmy również o własnych, małych przyjemnościach – one również są w stanie sprawić, że o wiele lepiej poradzimy sobie z napięciem nerwowym. (1)

 

JAK OPANOWAĆ NERWY?

Jeśli jednak troska o zdrowie psychiczne nie przyniosła rezultatów, warto się dowiedzieć jak obniżyć napięcie nerwowe. Zacznijmy od medytacji – amerykańscy naukowcy dowiedli, że techniki uważnej obserwacji, czyli inaczej mindfulness meditations redukują poziom stresu, usprawniają reakcje immunologiczne oraz wyrównują emocjonalnie. (2)

Jak się uspokoić w inny sposób? Okazuje się, że równie przydatny okaże się sen ? jak wykazano Tym w przeprowadzonych badaniach nerwowość może być zminimalizować np. krótką drzemką w ciągu dnia. Podwyższa ona bowiem próg frustracji, czyli o wiele wolniej damy się wyprowadzić z równowagi, jak również zmniejsza naszą impulsywność. (4) Z pewnością ukojenie przyniesie również ciepła kąpiel czy relaksacyjny masaż. Oczywiście, w sytuacji, kiedy cierpimy na zaburzenia lękowe, może okazać się, że niezbędne będzie leczenie farmakologiczne – jednak o tym zadecydować powinien lekarz.

 

ROZDRAŻNIENIE, NERWOWOŚĆ – OPANOWANIE PROBLEMU

Ludzkość od wieków wierzyła w dobroczynną moc natury. Jednak teraz, wraz z biegiem czasu, możemy korzystać z dobrodziejstw zarówno medycyny jak i natury. Jak uspokoić nerwy naturalnymi metodami? Doskonale na ukojenie nerwów nadaje się dziurawiec ? jest to bylina uprawiana na całym świecie, o charakterystycznych jasnożółtych kwiatkach. Swoją nazwę zawdzięcza niewielkim gruczołom, które wyglądają jak dziurki, w których zbiera się leczniczy olejek. Dzięki zawartości hyperycyny, dziurawiec jest wręcz idealny na nerwowość ? wpływa korzystnie na cały układ nerwowy Dlaczego? Dzieje się tak ponieważ hyperycyna hamuje rozpad neuroprzekaźników czyli serotoniny. Jej niedobór sprawia, że mamy fatalny nastrój lub złe samopoczucie.(4) Dziurawiec jest jednym ze składników Nerwomixu, który doskonale nadaje się do stosowania w stanach nadpobudliwości nerwowej, problemów z zasypianiem czy napadów lękowych. Innymi ziołami, które są w stanie pomóc w sytuacjach stresowych jest np. melisa, kozłek lekarski czy szyszki chmielu. (4) Dzięki powyższym sposobom oponowanie nerwowej sytuacji i zmniejszenie stresu staje się dużo łatwiejsze.

 

1. Krawczyk K. Jak dbać na co dzień o zdrowie psychiczne. Dostęp online: http://psychiatria.mp.pl/aktualnosci/151284,jak-dbac-na-co-dzien-o-zdrowie-psychiczne Data dostępu:18.03.2017
2. Medytacja pomaga cierpiącym na bezsenność. http://www.termedia.pl/poz/Medytacja-pomaga-cierpiacym-na-bezsennosc,16961.html?diseaseId=109 Data dostępu: 18.03.2017
3. Rada dla nerwowych i sfrustrowanych-chwila snu? http://www.termedia.pl/poz/Rada-dla-nerwowych-i-sfrustrowanych-chwila-snu-,18439.html?diseaseId=109 Data dostępu:18.03.2017
4. Cybula M, Wszelaki M. Wszelaka N. Dziurawiec roślina nie(d)oceniona? Postępy Fitoterapii 2005;1;2:50-52 data dostępu on-line:18.03.2017