Odzyskaj równowagę!

Stres a bezsenność

stres a bezsenność

Ciągły stres, zwany inaczej stresem przewlekłym, może negatywnie wpłynąć na nasz organizm. Badania dowiodły, że stres jest czynnikiem zwiększającym zachorowalność na choroby cywilizacyjne czy doskonale znane wszystkim przeziębienia. (1) Jakie jeszcze są skutki silnego stresu? Na jakie mechanizmy naszego organizmu silny stres wpływa najbardziej? I przede wszystkim, co robić, aby skutki silnego stresu nie zniszczyły naszego organizmu?

 

JAKIE SĄ OBJAWY STRESU?

Stres to inaczej suma biologicznych reakcji, które pojawiły się na skutek działania niekorzystnych bodźców cielesnych, emocjonalnych. Badania dowodzą, że ciągły stres wpływa negatywnie na pracę serca, układu krążenia, układu odpornościowego. Do najczęstszych skutków ciągłego stresu warto zaliczyć takie symptomy jak chociażby depresja, uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, dolegliwości żołądkowe jak również zaburzenia snu. (1) Jeżeli skarżycie się na bezsenność to stres może być powodem jej pojawienia się, jest to bowiem zaburzenie snu występujące najczęściej ? bo u ponad 90% osób, które borykają się z zaburzeniami snu. Co warto wiedzieć o bezsenności? Kiedy poznamy, że cierpimy na bezsenność ze stresu?

 

PRZYCZYNY BEZSENNOŚCI

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak okazuje się, że 30% populacji skarży się na zaburzenia snu, a większość z nich to właśnie bezsenność. Przyczyny bezsenności mogą być różne, tak jak różne są jej rodzaje. Bowiem biorąc pod uwagę czas trwania, dzielimy bezsenność na przygodną, czyli trwającą do kilku dni, krótkotrwałą, czyli trwająca do trzech tygodni, oraz bezsenność przewlekłą, która trwa ponad miesiąc. (2) Najczęstsze przyczyny bezsenności to zaburzenia stanu psychicznego, wśród których wymieniamy między innymi depresję, stres oraz zaburzenia obsesyjne. Jeśli chodzi o objawy bezsenności, to może ją charakteryzować trudności z utrzymaniem ciągłości snu, wczesne budzenie, trudności z zaśnięciem. Ten ostatni objaw jest właśnie jest charakterystyczny dla występowania bezsenności ze stresu. (2)

 

JAK WALCZYĆ Z BEZSENNOŚCIĄ?

Przede wszystkim konieczne jest ustalenie przyczyny bezsenności. Jeśli nie jest ona wywołana chorobami somatycznymi, warto rozpocząć terapię od zapoznania się z higieną snu. Dzięki takim wskazówkom jak powstrzymywanie się od drzemek w ciągu dnia, stały rytm kładzenia się do łóżka, unikanie napojów z kofeiną, unikanie absorbujących i emocjonujących działań przed pójściem spać, być może problemy ze snem znikną.(2) Warto także sięgnąć po Nervomix ? to suplement diety w formie kapsułek, który, dzięki wyciągom między innymi z dziurawca czy melisy, jest w stanie ułatwić zasypianie i ukoić nadpobudliwe nerwy. Jeśli ciągły stres sprawia, że problemy ze snem nie dają się tak łatwo rozwiązać, można sięgnąć po leki nasenne i uspokajające. Pamiętajmy jednak, że nie wolno ich brać we własnym zakresie.

 

O CZYM PAMIĘTAJMY PRZY STOSOWANIU LEKÓW?

Leki nasenne i uspokajające powinny być brane pod kontrolą lekarza i przez niego powinny zostać zalecone. Pamiętać trzeba, że podawanie takich leków jest leczeniem objawowym, ale nie rozwiąże całościowego problemu choroby, której przyczyną jest bezsenność.(2) Konieczna jest również rozwaga podczas stosowania leków nasennych i uspokajających ? zawierają one bowiem pochodne benzodiazepiny, która potrafi uzależnić. Zbyt częste używanie takich farmaceutyków może doprowadzić do spowolnienia, senności, zamazania mowy, niezborności móżdżkowej. Jeszcze innymi szkodami, wyrządzonymi w organizmie przez stosowanie bez ograniczeń tego typu leków jest upośledzenie funkcji poznawczych czy wahania nastroju. (3) Oczywiście, są sytuacje, kiedy ich zastosowanie jest niezbędne, ale powinno się to odbywać pod ścisłą kontrolą, ponieważ jak widać, nieumiejętne stosowanie pochodnych benzodiazepiny może wywołać jeszcze większe szkody niż sama bezsenność.

 

 

  1. Mrozińska M. Współczesne problemy zagrożeń zdrowia Polaków. Przewodnik Lekarza 2004;11:92-96 Data dostępu: 20.03.2017
  2. Skalski M. Sen i jego zaburzenia. Przewodnik Lekarza 2003;6;3:128-133 Data dostępu: 20.03.2017
  3. Habrat B. Nadużywanie i uzależnienie od leków uspakajających i nasennych.     http://psychiatria.mp.pl/uzaleznienia/69688,naduzywanie-i-uzaleznienie-od-lekow-uspokajajacych-i-nasennych Data dostępu: 20.03.2017