Odzyskaj równowagę!

W jaki sposób utrzymać dobre samopoczucie?

dobre samopoczucie

Dobre samopoczucie jest niezwykle ważnym składnikiem ludzkiej egzystencji. Choć o jego ważnym znaczeniu w kontekście ogólnego zdrowia mówi się od niedawna, jednak temat ten jest coraz częściej przedmiotem analizy lekarzy na całym świecie. Jakie są zatem sposoby na poprawę i utrzymanie dobrego samopoczucia?

 

DOBRE SAMOPOCZUCIE – CZYM JEST?

Pojęcie dobrego samopoczucia często jest kierunkowane jedynie na zdrowie psychiczne. Tymczasem według definicji Światowej Organizacji Zdrowia nie można mówić o dobrym samopoczuciu bez uwzględnienia takiego aspektu jak zdrowie fizyczne. Ogólnie rzec ujmując jest to dobrostan, który nie wynika tylko i wyłącznie z braku występowania jakiejś choroby. Oczywiście jego określenie jest sprawą subiektywną danej jednostki, jednak zazwyczaj na pojawienie się dobrego nastroju ma wpływ szereg czynników np. satysfakcja z życia, dobra materialne lub kulturalne, adaptacja społeczna czy zdrowie i dobra kondycja fizyczna (1).

 

JAKIE SĄ SKUTECZNE METODY NA DOBRE SAMOPOCZUCIE?

Aspekt dobrego samopoczucia był przedmiotem rozważań filozofów już w starożytności. Sam Hipokrates dostrzegał współdziałanie między dobrym nastrojem a zdrowiem fizycznym ? jeśli jedno nie funkcjonuje jak należy, drugie również nie będzie działać. Podobnie jest w medycynie chińskiej, która wywodzi się z myśli, iż lepiej jest zapobiegać niż leczyć (2).

W związku z tym o poprawie czy utrzymaniu dobrego samopoczucia warto jest mówić w kontekście wysiłku fizycznego. Przede wszystkim tego typu czynność wiąże się z psychologią ? dana jednostka ma poczucie, że to co robi jest ważne, ma sens. Co więcej, wysiłek często daje pozytywne efekty w postaci poprawy sylwetki, zgubieniu kilku kilogramów, czy powiększającej się wydolności i tężyźnie (3).

Przede wszystkim jednak regularny wysiłek fizyczny oznacza produkcję przez organizm endorfin. Już po 30 minutach ćwiczeń w ośrodku nerwowym (również w trzustce czy nerkach) rozpoczyna się produkcja tzw. hormonu szczęścia, który wpływa bezpośrednio na dobre samopoczucie. Oprócz tego spowalniają się procesy starzeniowe, nie bez znaczenia pozostaje również wygląd skóry, co dla niektórych może być przyczyną poprawy dobrego nastroju (4).

Niezwykle ważna dla utrzymania dobrego samopoczucia jest również odpowiednio zbilansowana dieta. Już w latach 70. ubiegłego wieku badano zależność między przyjmowanymi makroelementami a skokami nastroju. Wynika z nich, że osoby, które przyjmują niewielką ilość węglowodanów częściej zmagają się ze złymi nastrojami i rozdrażnieniem. Wynika to z produkcji serotoniny, która uruchamia się po spożyciu węglowodanów i ma bezpośredni wpływ na dobre samopoczucie (5).

 

JAKIE SĄ SUPLEMENTY DIETY NA DOBRE SAMOPOCZUCIE?

Jak poprawić samopoczucie szybko i skutecznie? Warto zapewnić sobie zdrowy sen. Konsekwencje zbyt małej jego ilości lub jego niska jakość ma bezpośredni wpływ na uczucia danej osoby ? rozdrażnienie, nerwowość, złe samopoczucie, zagrożenie szeregiem schorzeń. W niektórych przypadkach pojawia się nawet depresja (6). Z uwagi na tak ważną jego rolę, sen może być w niektórych przypadkach wspomagany poprzez suplementy diety, jak np. Nervomix Sen. Zalecany jest w okresie, gdy pacjent jest szczególnie narażony na negatywne oddziaływanie stresorów. Oparty jest na takich składnikach jak melisa czy chmiel, które skutecznie zapewniają jednolity i spokojny sen.

Osoby chcące utrzymać dobre samopoczucie powinny zwrócić uwagę na suplement diety Nervomix Control, w którego składzie znajduje się magnez, niezwykle skuteczna broń w walce ze stanami napięciowymi. Uwalniany w naturalny sposób do krwi powoduje zmniejszenie stresu, niweluje skutki adrenaliny. Jednak częsta ekspozycja na stresory powoduje jego nadmierną utratę, a z kolei jego niedobory mają bezpośredni wpływ na ciśnienie tętnicze, czy ryzyko występowania chorób serca (5). Ten niedobór warto jest uzupełniać poprzez odpowiednią suplementację.

 

  1. Krzysiak-Rydel B, Szuster M, Turowski K. Czynniki wpływające na dobre samopoczucie w okresie młodzieńczym. Zdrowie i Dobrostan. 2014;3:9-18
  2. Rasińska R. Analiza wybranych wyznaczników kształtowania postaw prozdrowotnych młodzieży akademickiej http://www.wbc.poznan.pl/Content/169184/index.pdf Data dostępu: 19.02.2017
  3. Kulbat J. 3 sposoby na lepsze samopoczucie w pracy. http://www.psychologia-spoleczna.pl/kulbat/1383-3-sposoby.html Data dostępu: 19.02.0217
  4. Endorfina ? hormon szczęścia. Czym jest i dlaczego wstrzymuje proces starzenia? http://adamed.expert/endorfina-hormon-szczescia/ Data dostępu: 19.02.0217
  5. Bawa S, Gajewska D. Czy dieta może poprawić nastrój? http://www.wszechnica-zywieniowa.sggw.pl/web/dieta.pdf Data dostępu: 19.02.2017
  6. Problemy ze snem ? choroba cywilizacyjna. Dowiedz się więcej i śpij dobrze. http://adamed.expert/problemy-ze-snem-choroba-cywilizacyjna/ Data dostępu: 19.02.2017
nervomix logo
Adamed Consumer Healthcare S.A. Adamed Sp. z o.o.
tel. +48 (42) 225 01 46
fax. +48 (22) 732 77 47