Odzyskaj równowagę!

Zaburzenia snu w nerwicy

zaburzenia snu w nerwicy

Sen jest dla nas czymś tak naturalnym, że w zasadzie nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi. Oczywiście do czasu, kiedy pojawią się u nas zaburzenia snu. Dlaczego ich pojawienie się wróży kłopoty? Ponieważ każdy organizm potrzebuje odpoczynku, który daje właśnie sen. To wtedy zmienia się temperatura naszego ciała, uspokaja się cały organizm. (1) W chwili, kiedy pojawia się niespokojny sen proces regeneracji zostaje zaburzony, przez co nasz organizm może zacząć podupadać na zdrowiu.

 

CO WARTO WIEDZIEĆ O ZABURZENIACH SNU?
Zaburzenie snu dotyczą 30% populacji, a najbardziej dającym się we znaki zaburzeniem jest bezsenność. Niespokojny sen może różnie przebiegać-mogą to  być problemy z zasypianiem, częste budzenie się w nocy, wczesne budzenie się i niemożność ponownego zaśnięcia. (1) Skąd biorą się takie problemy ze snem? Jakie są ich przyczyny? Okazuje się, że zaburzenia snu przyczyny mają głównie w psychice ludzkie. Badania potwierdzają, że najczęstszą przyczyną bezsenności są zaburzenia stanu psychicznego, wśród których dominują zaburzenia lękowe, zwane inaczej nerwicami. Jeszcze inne przyczyny to choroby somatyczne oraz zaburzenia wywołane uzależnieniem od używek. (1) Bezsenność można podzielić nie tylko ze względu na sposób, w jaki sen jest przerywany, ale również ze względu na czas. Bezsenność przygodna i krótkotrwała- czas trwania od kilku dni do 4 tygodni, najczęściej spowodowana jest stresem lub zmianami w życiu. Natomiast bezsenność przewlekła, czyli taka, która trwa ponad miesiąc, spowodowana jest najczęściej właśnie nerwicami. (2)

 

OBJAWY NERWICY

Wspomniano powyżej, że bardzo często za problemy ze snem odpowiedzialna jest nerwica. Zaburzenia lękowe, do jakich zaliczamy właśnie nerwicę, mają doprawdy bardzo różne symptomy. Objawy nerwicy to m. in. biegunki, bóle brzucha, zaparcia, nudności, wymioty, tachikardia, bóle głowy, drętwienie części ciała, zaburzenie czynności seksualnych, złe samopoczucie, osłabienie.(3) Oczywiście, nerwica również może wywoływać zaburzenia snu? a nawet, jak się okazuje, jest to jeden z podstawowych objawów. Jak sobie poradzić z tą chorobą? Przede wszystkim konieczne będzie wykluczenie chorób somatycznych. Następnie należy udać się do psychiatry, który pomoże zdiagnozować rodzaj zaburzeń lękowych i wskaże dalsze postępowanie. A jak do czasu poprawy radzić sobie z zaburzeniami snu?

 

ZABURZENIA SNU DA SIĘ OPANOWAĆ

Bardzo istotne w opanowaniu bezsenności jest tzw. higiena snu ? to właśnia ona jest bardzo przydatna w chwili, kiedy męczy nas niespokojny sen. W przypadku nerwicy czy innych zaburzeń lękowych może okazać się, że jedynym sposobem będą leki nasenne, uspokajające, przeciwdepresyjne czy przeciwhistaminowe (2). Pamiętajmy jednak, że tego typu leczenie farmakologiczne problemów ze snem może zalecić jedynie lekarz. W międzyczasie, jeśli nie ma wyraźnych przeciwwskazań, warto spróbować innych rozwiązań – zaliczamy do nich na przykład unikanie drzemek w dzień, ograniczenie kofeiny, unikanie absorbujących działań i wysiłku fizycznego przed snem. Istotna jest również nie za wysoka temperatura w sypialni. (1)Warto mieć również pod ręką Nerwomix- to kapsułki bazujące na naturalnych składnikach, które są w stanie uspokoić nadpobudliwy organizm oraz zniwelować problemy z zasypianiem. Podsumowując, pamiętajmy o tym, że jeśli niespokojny sen powtarza się zbyt często, przez co każdego dnia jesteśmy wyczerpani zamiast zregenerowani, to warto skonsultować się ze specjalistą. Być może problemy ze snem powoduje nerwica, której nie powinniśmy lekceważyć. A odpowiednio szybko zdiagnozowana, po właściwym leczeniu, powinna zniknąć z naszego życia – podobnie jak zaburzenie snu.

 

 

  1. Skalski M. Sen i jego zaburzenia. Przewodnik Lekarza 2003;6(3):128-133 Data dostępu:18.03.2017
  2. Wichniak A. Bezsenność. Dostęp online: http://psychiatria.mp.pl/bezsennosc/70349,bezsennosc Data dostępu:18.03.2017
  3. Respondek M. Objawy i przyczyny nerwicy. Dostęp online: http://www.psychiatria.pl/artykul/objawy-i-przyczyny-nerwicy/13868  Data dostępu:18.03.2017